4 Temmuz 2014 Cuma

Ormancı-Jungle

 

League of Legends için hazırladığımız rehber yazılarımızda bu hafta ki durağımız oyunun en serbest rolü olan ‘’Jungle (orman) oyunculuğu’’ üzerine olacak. Birçok oyuncunun denemekten çekindiği bir rol olan jungle; nedir, ne değildir hep beraber bir bakacağız. Benim de uzun süredir oyunda ki ana rolüm olan jungle’ı sizlere elimden geldiğince tanıtmaya ve özel ipuçları ile oyunlarınıza kalite katmaya çalışacağım. Başlayalım o halde...
 
Jungle nedir?
 
Hepinizin bildiği gibi LoL haritasında üç adet koridor bulunmakta. Oyunun metasına göre (ki bu meta Dota’dan gelmiştir) bir oyuncu exp ihtiyacını ormanda bulunan yaratıkları keserek karşılar. Bu oyuncu haritada gezmenin verdiği avantajları kullanarak takımı adına da belirli roller üstlenmek zorundadır. Oyununu orman üzerine kuran bu role de ‘’Jungle’’ ya da Türkçe ismi ile ‘’Orman’’ denilmektedir. Rolü üstlenen oyuncu ise ‘’Jungler’’ yani ‘’Ormancı’’ olarak adlandırılır.
 
Ormanda bizi bekleyenler var
 
Bir Jungler ormanda kendisini bekleyen yaratıkları iyi tanımalıdır. Haritanın sizin takımınıza ayrılan bölgesinde 5 farklı yaratık vardır. Aynı zamanda ortak bölge olan nehir üzerinde de 2 farklı yaratık ile mücadele etmek zorundasınız. Yaratıklar kendilerine ayrılan bölgelerde kamp halinde hareketsiz beklerler. Ve minionların aksine siz onlara saldırmadıkça size saldırmazlar. Her birinin yanında ‘’add’’ dediğimiz kendisinden daha az can ve saldırı gücüne sahip bir ya da iki tane de yandaşları bulunur. Her yaratık size farklı bufflar veya iyileştirmeler kazandıracaktır. Bu yaratıkların özelliklerine bir bakalım.
 
 
Wolves: Kurt kampında bir adet büyük kurt ve iki adet de küçük kurt bulunur. Öldürüldüklerinde büyük olan kurt 55 gold para (+0.65/dakikada) ve 153 exp puanı (+2.3/dakikada) verir. Küçük kurtlar ise az miktarda gold ve exp kazandırmaktadır. Kurtlar her seferinde, kesildikten 50 saniye sonra doğarlar ve yakın dövüş ile saldırırlar. 
 
Wraith: Bu kampta bir adet büyük ve iki tane de küçük yaratık bulunur. Büyük yaratığı öldürdüğünüzde 30 gold (+0.72/dak) ve 103 exp puanı (+2.1/dak) kazanırsınız. Wraithler can çalma özelliğine sahiptirler fakat kolaylıkla ölürler. Aynı zamanda büyük yaratık öldürüldüğünde az da olsa HP ve Mana kazanırsınız. Wraithler uzaktan saldırırlar fakat çok az hasar verebilirler. Kurtlar gibi bunlar da kesildikten 50 saniye sonra tekrar doğarlar.
 
Big Golem: Big Golem kampında büyük ve küçük olmak üzere iki tane Golem yaratığı bulunur. Büyük golem kesildiğinde 55 gold (+0,8/dak) ve 137 exp (+2,4/dak) kazanırsınız. Küçük olan Golem ise daha az gold ve exp verirler. Aynı zamanda büyük olan Golem size az da olsa bir can kazandırır. Golemler 50 saniyede bir doğarlar ve erken levellar için oldukça yararlı yaratıklardır.
 
Ancient Golem: Oyuncular arasında ‘’mavi’’ olarak bilinen bu kamp adını verdiği mavi renkli buffdan almıştır. Ancient Golem kampında bir adet Ancient Golem ve iki adet de Young Wizard bulunur. Ancient Golem kesildiğinde size 66 gold (+ 0,332/dak) ve 340 exp (+2,5/dak) verir. Aynı zamanda da ‘’Crest of the Ancient Golem’’ isimli, mavi renkli buffa sahip olursunuz. Bu buff üzerinizde olduğu sürece 5 saniyede 25 + toplam mananızın %0.5’i kadar manayı her saniyede geri kazanırsınız. Bunun yanında da tüm yeteneklerinizim bekleme süresinde %20 oranında bir azalma olur. Mavi buff 2:30 saniye boyunca üstünüzde kalır ve buff ile ölürseniz sizi öldüren rakibe geçer. Ancient Golem 5 dakikada bir yeniden doğar. Oyunda oldukça büyük önemi olan mavi buff hakkında ipuçlarına ilerde değineceğiz.
 
Lizard Elder: Bu kamp oyuncular arasında ‘’kırmızı’’ olarak bilinmektedir. Bir adet Lizard Elder ve iki adet de Young Lizard’ı bünyesinde barındırır. Lizard Elder öldürüldüğünde Ancient Golem ile aynı gold ve exp ı size verir. Aynı zamanda da ‘’Blessing of the Young Lizard’’ isminde bir buffın da sahibi olursunuz. Bu buff şampiyonunuza her basit atağında rakibi yavaşlatma özelliği kazandırır. Bu yavaşlatma her vuruşunuzda 8/16/24% olarak artar fakat uzaktan vuruşlarda bu değerler yaklaşık olarak %25 oranında daha azdır. Bunun yanında her basit atağınız rakibe 8 + (levelinizin 2 katı kadar) hasarı da 3 saniye boyunca vurur. Kırmızı buff oyununda başında jungler için oyunun sonlarında ise AD Carry için oldukça önemlidir. Lizard Elder tıpkı Ancient Golen gibi 5 dakikada bir doğar.
 
Dragon: Ortak bölge olan nehirde bulunan Dragon tek başına yaşar. Genellikle ilk defa oyunun 10. dakikasına doğru kesilir. Dragon’u kesen takımın her üyesi 190 gold alır ve son vuruşu yapan fazladan 25 gold daha alır. Dragon her zaman 400 exp verir ve 6 dakikada bir doğar.
 
Baron: Nehirde bulunan Baron Nashor isimli bu devasa yaratık rakiplerinizin en güçlüsüdür. Genellikle takım olarak oyunun sonlarına doğru kesilir ve oyunu bitirmek amaçlı kullanılır. Baron kesildiğinde bütün takıma 900 exp ve 300 gold verir, son vuruşu yapan ise fazladan 25 gold alır. Fakat asıl önemli olan Baron’un tüm takıma verdiği ‘’Exalted with Baron Nashor’’ isimli buffdır. Bu buffa sahip olan şampiyon 40 yetenek gücü, 40 fiziksel saldırı gücü kazanır. Bunun yanında toplam can değerinin %3 ü kadarını, toplam mana değerinin ise %1 i kadarını 5 saniyede bir yeniler. Baron oldukça zor kesilir ve birçok riski de beraberinde barındırır.
 
Bu şekilde ormanda bulunan bütün yaratıkları tanımış olduk. Her yaratığın kendine has ganimetleri olduğunu böylece sizlere göstermiş oldum. Bu yaratıkları ne zaman ve nasıl öldürebileceğimize ileride değineceğiz.
 
Jungle’ın en büyük nimeti: Gank
 
Jungle rolünün oyunun en serbest rolü olduğundan bahsetmiştim. Ormanda oynayan bir oyuncu sürekli olarak harita üzerinde yer değiştirir ve bu da ona mükemmel bir oyun kontrolü imkanı sunar. Aktif mobiliteyi lehinize kullanmanın en iyi yolu gank atmaktır. Bir koridora ani bir şekilde baskın yapıp, koridorda bulunan takım arkadaşınızı rahatlatma işine ‘’gank’’ denir. Sezon 3 ile gelen değişimlerde ganklar her ne kadar azaltılmaya çalışılmış olsa da halen bir junglerın üzerine düşen en önemli görevdir. Oyunun ilk dakikalarında atılan başarılı ganklar sonucu değiştirebilme özelliği taşır. 

                   
 
 
Görselde de görüldüğü üzere gank atmanın farklı yolları vardır. Gank atılan yer genel olarak karşı tarafın kullandığı wardların yerine göre değişiklik gösterir. Bu nedenle erken atılan gankların başarıya ulaşma olasılığı her zaman daha yüksektir. Her jungle şampiyonun mutlaka erken levellarda açılan işlevsel bir gank skili bulunur. Bu skill genel olarak 3 levelda aktif edilir. Fakat Lee Sin, Alistar, Cho’ Gath gibi şampiyonlar 2 levelda da gank atabilirler.
 
Şu an oyunda en sık kullanılan gank atma biçimi ‘’River Gank’’ denilen nehirden atılan ganklardır. Koridora tam ortasından dalmak akıllıca görünse de eğer rakip takım fazla itemişse hüsranla sonuçlanma olasılığı oldukça yüksek bir gank şeklidir. Bir diğer sık kullanılan ‘’Side Gank’’ ise rakibe koridorun çimenlerinden atlamaya denir. Bunun için takım arkadaşınızın koridoru yeterince itmiş olması gerekir. Yeterince itilmiş bir koridorda rakip arka tarafı göremeyecek ve bu da size çimenlere girip saklanma fırsatı verecektir. En mantıklı gank yolu karşı tarafın nereye ward attığını belirleyip ona göre bir taktik belirlemektir.
 
Yapılan ganklarda sıkça karşılaşılan bir durum olan ‘’Tower Drive’’ yani kule altına girme olayından da bahsetmek istiyorum. Atılan her gank kolayca başarılı olmayabilir. Bazen rakip kendi kulesinin altına kadar kaçmayı başarır ve siz kulenin altına girp, girmeme konusunda tereddütte kalırsınız. İşte bazı şampiyonlar bu durum için oldukça uygunken bazıları ise kuleden aldığı yüksek hasar ile rakibe yem olabilir. Pantheon, Shen, Malphite gibi şampiyonlar kule erken levellarda kule tanklamak için oldukça elverişlidir. Fakat Elise, Zed, Kha’ Zix gibi şampiyonlar sizi hayal kırıklığına uğratabilir.
 
Jungle için şampiyon seçimi
 
Tıpkı koridorlar için olduğu gibi orman için de jungle seçimi oldukça önemlidir. Seçilelecek olan şampiyon çoğu zaman takımın teamfightlardaki taktiğini de belirler. Her jungle şampiyonu bir adet gank skiline sahip olduğu gibi bir adet de teamfight başlatma skiline sahiptir. Bazı istisnalar olsa da temfightlar genelllikle junngler tarafından başlatılır ya da junglerın müdahelesi ile şekillnir. Oyunda çok sayıda jungle yapmaya uygun şampiyon vardır. Bu şampiyonların resmi bir sınıflandırması olmasa da ben sizler için bu şampiyonlar 3 farklı katagoride inceleyeceğim.
 
Klasik Junglerlar: Oyunun metasında klasik bir jungle şampiyonu bazı kesin özelliklere sahip olmalıdır. Bunların başında 3. seviyede açılan gank skili, bir adet toplu hasar veren ya da yaratıklara fazladan hasar veren bir skill ve de temfight başlatan bir ulti bulunmaktadır. Toplu hasar vermek ormanda bulunan kamplar için oldukça işlevseldir. Örneğin; Skarner Q skili ile toplu hasar verip ultisi ile teamfight başlatır, aynı şekilde Malphite E’si ile toplu hasar verip ultisi ile teamfight başlatabilir. Bu tür şampiyonlar oyunun başında oldukça iyi hasar verseler de oyunun sonlarında sadece ultileri ile etkili olurlar. Nautiulus, Shen, Zac, Warwick, Shyvana bu tür şampiyonlara örnek gösterilebilir.
 
Fiziksel hasar suikastçileri: Kırılgandırlar ve hızlı jungle dönemezler fakat hasar verme konusunda oldukça iyidirler. Genelde alan hasarı yapamazlar, gank konusunda sıkıntı yaşarlar. Oyunun ortalarında ve sonlarında oldukça etkili olabilirler. Rengar, Kha’ Zix, Zed, Master Yi gibi şampiyonlar yapılan buildlere göre bu katagoriye sokulabilir.
 
Yetenek gücünde etkili olanlar: Bu sınıf çok sık görülmese de ormanda oldukça etkilidir. Bazıları hızlı jungle dahi dönebilir ve iyi ganklar atabilir. Oldukça kırılgan oldukları için zor oynanırlar ama hasar olarak etkilidirler. Nunu, Rumble, Elise, Cho’Gath, Amumu, Singed gibi şampiyonlar yetenek gücü ağırlıklı buildler ile bu katagoride sayılabilirler.
 
Ormanda yapılması gerekenler
 
Geldik en önemli kısıma. Ormanda bulunan yaratıklardan bahsederken bu yaratıkları öldürmenin belirli bir sıralamaya bağlı olduğundan bahsetmiştim. Oyunun ilk 6 levelı bir jungle için oldukça önemlidir. Eğer doğru jungle yolu izlenmezse ya da yaratıkların yeniden doğma süreleri iyi takip edilmezse, jungler level olarak takımdan geri kalabilir ve oyun boyunca etkisiz olabilir. Oyunda neredeyse bütün jungle oyuncuları tarafından kabul edilmiş bir yaratık kesme sıralaması bulunmaktadır.
 
Mana kullanan şampiyonlar jungle sırasında ilk levellarda mavi buffa ihtiyaç duyar. Bu nedenle ilk olarak Ancient Golem kesilerek oyuna başlanmalıdır. Bunu yaparken takımdan iki kişinin size yardım etmesi gerekir. Ancient Golem’i kesip 2 level olduktan sonra doğruca Wolves ve Wraith kamplarını temizlemelisiniz. Buradan sonra kırmızı buffı kesip doğruca gank atabilirsiniz. İlk gank için kendinizi garantiye alabileceğiniz yerleri seçin. Zira üzerinizde 2 buff varken ölürseniz bu hiç de iyi olmaz. Eğer attığınız gankte başarlı olursanız Golem kampını ziyaret edin ve base’e dönün. İlk eşyalarınızı tamamlayıp yeniden doğan yaratıkları keserek oyuna devam edebilirsiniz. Tabii sık sık koridorları kontrol etmeli ve gank atmalısınız.
 
 
6 levelda ultiniz ile attığınız ilk gank genelde takımınıza kill olarak geri dönecektir. Jungle şampiyonları ultileri ilk açıldığında oldukça etkili olurlar. Ultinizi kulesinin altına yapışıp kalmış bir takım arkadaşınız için kullanmaya çalışınız. Rakip fazla ittiğinden dolayı hem daha rahat gank atarsınız hem de arkadaşınızı rahatlatmış olursunuz. Çıkan yeni mavi buffı eğer orta koridorun ihttiyacı varsa ona verin yoksa kendiniz alın. Kırmızı buffı ise kesinlikle siz alın, ganklarde rahatlkayacaksınız. Oyunun ortlarına kadar bu şekilde devam edin. Sürekli yeniden doğan yaratıkları kesin ve gank atın. Teamfightlarda ise ultinizi rakibin ADC’si üzerinde kullanmaya özen gösterin. Dragon’u kesmek için aşağı koridordan yardım isteyin. 
 
Oyunda süre ilerledikçe hasar verme konusundaki işleviniz de yavaş yavaş sonlanacaktır. Kendinizi taşıyıcı olarak görmeyin ve takımın faydasına olacak eşyalardan satın almaya çalışın. Eğer destek oynayan kişi iyi wardlamıyorsa o görevi de siz üstlenin. Takımı tanklamaya ve rakip ADC’yi kolay hedef olabilir hale getirmeye çalışın. Kırmızı buffı bundan sonra sizin ADC’ye verin.
 
Oyunun sonlarına yaklaştıkça teamfightlar da artacaktır. Burada size büyük bir görev düşüyor. İyi pozisyon belirlemeli ve doğru zamanda saldırmalısınız. Artık oyunun gidişatını belirlemek için tek yapabileceğiniz şey ultiniz ile teamfight başlatmak ya da bozmak olacak. Ormanda çok fazla vakit geçirmeyen ve karşının ittiği laneleri temizleye çalışın. Karşı takımın haritadaki giriş ve çıkış noktalarına ward atın. 
 
Eşya tercihleri
 
Yapılması gereken buildler her şampiyon için farklılık gösterse de bazı eşyalar jungle oynayanlar için vazgeçilmezdir. Bunların başında şüphesiz ki oyuna sezon 3 beraber eklenen ‘’Avcı Palası’’ gelmekte. Birçok farklı item ile birleşebilen Avcı Palası şüphesiz ki her jungle için gerekli bir başlangıç eşyası. Ayrıca oyuna 5 adet can potu ile başlamak ta sizi ormanda oldukça rahatlatacaktır.
 
Bir diğer önemli nokta ise tabii ki hareket hızınız. Oyun boyunca neredeyse haritada ayak basmadık nokta bırakmayacağınız için hareket hızı veren eşyaları da mümkün olduğunda edinmeye çalışın. Size savaş dışındayken fazladan hareket hızı veren Sürat Çizmeleri de benim sevdiğim mobilite eşyalarından bir tanesidir.
 
Rün, Masteries ve Sihirdar Büyüleri seçimi
 
Rün seçimi jungle yapmak için çok ama çok önemlidir. Çünkü yaratıkların canları ve saldırı güçleri sizi oyuna rünleri tam şekilde girmiş olarak kabul edilerek ayarlanmıştır. Eğer rünleriniz yok ise orman size tam anlamıyla zehir olabilir. Ben şu an 11 sayfa rün kullanmaktayım. Yeni başlayan bir oyuncu için 2-3 sayfa rün de iş görecektir.Rünler klasik jungle şampiyonları ya da fiziksel hasarlı şampiyonlar için şu şekilde tercih edilebilir
 
Kırmızılar - Saldırı hızı
 
Sarılar - Dayanıklılık (Armor)
 
Maviler - Level başına Büyü Direnci
 
Büyükler - Hareket hızı yüzdesi
 
Her ne kadar bu dizilim oyuncudan oyuncuya farklılık gösterse de jungle oynamaya yeni başlamış birisine bütün jungle şampiyonları ile rahatça oynayabilme imkanı sunar. 
 
Masteries ise tamamen sizin oynayış stilinize kalmış bir şeydir. Genel olarak sezon 3 için 0/9/21 klasik masteries dizilimi jungle için oldukça uygun olsa da ufak tefek değişimlerden zarar gelmez.
 
Sihirdar büyüsü olarak ise tabii ki ‘’Çarp’’ kullanmak zorundasınız. Çarp verdiği true damage ile ormanda sizin en büyük yardımcınız olacaktır. Warwick ve Nunu gibi şampiyonlar Çarp olmadan da jungle yapabilse de buffları rakibe kaptırmamak, özellikle Baron’u çaldırmamak hatta Baron çalmak için Smite yani Çarp olmazsa olmazdır. Diğer sihirdar büyüsünü ise oyun zevkinize göre seçebilirsiniz.
 
Çarp'ın levellara göre verdiği gerçek hasar aşağıdaki gibidir;
 
 
Kapanış
 
Geldik rehberimizin sonuna. Daha bahsetmediğim onlarca ayrıntı var fakat yazının yeterince aydınlatıcı olduğu düşüncesindeyim. Jungle yapmak oldukça meşakatli bir iş olsa da oyunun sorumluluğunu yeri gelince tek başınıza sırtlamak bana göre oldukça zevkli bir iş. Hemen hemen iki yıldır sadece bu rolde oynayan biri olarak söyleyebilirim ki bu iş çok fazla alıştırma istiyor. Size önerim botlara karşı oyun kurup jungle yapmayı denemeniz ve sık sık stream izlemeniz yönünde olacaktır. Theoddone, SaintVicious, bigfatlp gibi kaliteli jungle oyuncularını takip ederek kendinizi geliştirebilirsiniz. Bir sonraki yazıya kadar kendinize iyi bakın.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder